تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[VB.NET] مشكلة في تنصيب البرنامج عند العميل بعد الانتهاء
#1
السلام عليكم
عندي مشكلة صغير الا وهي بعد الاتنهاء من البرنامج واجي اسطبة عند العميل ينجح في التنصيب ولكن لا يعمل وتظهر هذه المشكلة

وجربت على اكثر من جهاز واكثر من ونسخة

جربت على 10 وعلى 7 وعلى xp

ادي صورة من ويندوز xp




ودا صورة من ويندوز 7


بس في حاجة محيراني

ان البرنامج شغال عندي زي الاكس من المشروع وبعد ما اعملة تنصيب عندي على الجهاز

انا غيرت الويندوز وعملت ترقية من vb.net 2010 الي vb.net 2013

وشغال على ديف اكسربيس
و قاعدة بيانات من نوع sdf
وكريستال ريبورت
وكل دا مدمج مع البرنامج وبتسطب معاه

وعملت برنامج بنفس الكلام ( ديف اكربيس ) ودمجتو معاه وعملت ملف تنصيب وجربت على اكتر من جهاز وشغال زي القرد عادي
اشمعنى بقا
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ


الرد
تم الشكر بواسطة:
#2
(29-04-20, 07:05 PM)Codack كتب : السلام عليكم
عندي مشكلة صغير الا وهي بعد الاتنهاء من البرنامج  واجي اسطبة عند العميل ينجح في التنصيب ولكن لا يعمل وتظهر هذه المشكلة

وجربت على اكثر من جهاز واكثر من ونسخة

جربت على 10 وعلى 7 وعلى xp

ادي صورة من ويندوز xp




ودا صورة من ويندوز 7


بس في حاجة محيراني

ان البرنامج شغال عندي زي الاكس من المشروع وبعد ما اعملة تنصيب عندي على الجهاز

انا غيرت الويندوز وعملت ترقية من vb.net 2010 الي vb.net 2013

وشغال على ديف اكسربيس
و قاعدة بيانات من نوع sdf
وكريستال ريبورت
وكل دا مدمج مع البرنامج وبتسطب معاه

وعملت برنامج بنفس الكلام  ( ديف اكربيس ) ودمجتو معاه وعملت ملف تنصيب وجربت على اكتر من جهاز وشغال زي القرد عادي
اشمعنى بقا

بعد كل المشاهدات والأيام دي ولا إجابة
انتو فين يا جماعة
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ


الرد
تم الشكر بواسطة:
#3
السلام عليكم

اعتقد هناك نقص فى احد الملفات او المكاتب المستخدمة لبرنامجك

حاول استخدام برنامج السيطب فاكتورى عند التحزيم
وايضا سطب نسخة الفريم ورك  عند العميل التى استخدمتها لدى جهازك

تحياتى
الرد
تم الشكر بواسطة: Codack
#4
(03-05-20, 12:07 PM)mmali127 كتب : السلام عليكم

اعتقد هناك نقص فى احد الملفات او المكاتب المستخدمة لبرنامجك

حاول استخدام برنامج السيطب فاكتورى عند التحزيم
وايضا سطب نسخة الفريم ورك  عند العميل التى استخدمتها لدى جهازك

تحياتى

انا محزم البرنامج ببرنامج سيت اب فيكتوري بالفعل
بس في حاجة غربية
رحت له عند العميل وسطبت محرك قاعدة البيانات سيكوال كومباكت مشتغلش ورحت سطبت الفريم ورك ومشتغلش
رحت مسطب الكريستال ران تايم ومشتغلش
كل دا وانا مش عارف ايه العمل رحت مسطب برنامج الديف اكسبريس كامل فشتغل عادي مع اني دامج مكتبات الديف اكسبريس اللي مستخدمها.
وانا مش كل مرة هسطب الديف اكسبريس عند العميل

اللي محيرني اني عملت برامج بالديف اكسبريس اكثر من واحد وسطبتهم علي اكثر من جهاز واشتغلوا عادي الا البرنامج ده ما اعرفش بقى هل في حاجه غلط في الاعدادات بتاعه البرنامج ولا ايه
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ


الرد
تم الشكر بواسطة:
#5
وعليك السلام ورحمة الله وبركاته
اخ كوداك مثل هذي الامور صعب حلها بمجرد كتابة سؤال و اعطاء بعض التفاصيل
لانها يدخل فيها الكثير والكثير من المجهول سواء في برنامجك او جهازك او جهاز العميل
لذا احسن طريقة هي انك تبدأ بتسجيل الاحتمالات المتسببة بالمشكلة في قائمة وتبدا تتقصى وتتحقق شيئا فشيئا وكلما
تأكدت ان احد البنود ليس له علاقة تقوم بحذفه و تبدا بالبحث في البند اللذي بعده وهكذا ...

قد تطول المدة او تقصر بحسب خبرتك ومقدار صبرك
لكنك ستعرف المشكلة اخيرا وتكون اكتسبت خبرة في البحث واصلاح الاخطاء الغامضة مثل ماحدث معك
الرد
تم الشكر بواسطة: ابو روضة
#6
من اعدادات المشروع :
في الـ Reference تأكد من الخاصية Copy Local يجب ان تكون True

في الـ Compile تأكد من  Target CPU + Platform  ان تكون 32Bit

   
الرد
#7
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بارك الله بك اخي عبد الله الدوسري على هذه المعلومة (اللقاح )
التي ستفيدني حتما مستقبلا وتحميني من الوقوع في مثل هذا الخطأ
لاني لم اقم الى الان بتحزيم ولا اي مشروع ولكن واجهتني عندما شعلت بعض برامجي على حاسبي الجديد عندما نقلتها من الحاسب القديم
فاستغربت من ان بعض الريفرانس كانت  موجودة وبجانبها علامة صفراء اي انها غير متاحة  فأعدت تحميلها من جديد وعملت
يقول المثل اسأل مجرب ولا تسأل حكيم
دمت بخير ياغالي
اعمل الخير واجرك لاتنتظره فالله خير من اليك يرده
البرمجة ليست مجرد كود بل هي منهج تفكير منطقي لحل المشكلات







الرد
#8
شكرا جدا وجاري التجربة والتأكد
واكيد انها شغال معاك تمام لأنك جربتها
جزاك الله خير
جاري التجربة...........
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ


الرد
تم الشكر بواسطة:


المواضيع المحتمل أن تكون متشابهة .
الموضوع : الكاتب الردود : المشاهدات : آخر رد
  [سؤال] في البرنامج منه 1 48 , 06:46 AM
آخر رد: سعود
  [سؤال] مشكلة , برنامج عند فتحه يقفل وكان يعمل قبل كدا aqarfinder 2 54 29-05-20, 12:56 AM
آخر رد: ابراهيم ايبو
  مساعدة في خل مشكلة فيجوال بيسك mennad sofiane 4 75 28-05-20, 03:10 AM
آخر رد: mennad sofiane
  مشكلة في الترقيم التلقائي في قاعدة بيانات سيكوال سيرفر momani33 3 76 27-05-20, 11:49 PM
آخر رد: momani33
  [VB.NET] كيف اضيف صوت تنبيه عند انتهاء وقت محدد في البرنامج mazentq 5 92 25-05-20, 10:16 PM
آخر رد: ابراهيم ايبو
  [VB.NET] كيف يتم برمجة البرنامج عند نهاية الشهر باصدار صوت او رنين rochdi191 9 125 25-05-20, 08:37 PM
آخر رد: ابراهيم ايبو
  مشكلة معقدة بعرض البيانات بالدتاجريد على ما فكرت فيها لم اجد لها حل ابو محمد محمد محمد 10 268 24-05-20, 12:16 PM
آخر رد: ابو محمد محمد محمد
  مشكلة رسالة overflow لمابعمل حفظ mazentq 3 68 24-05-20, 08:46 AM
آخر رد: mazentq
  [سؤال] مشكلة في اتصال قاعدة البيانات اكسس mazentq 9 200 24-05-20, 08:45 AM
آخر رد: mazentq
  [VB.NET] كيف يتم برمجة البرنامج عند نهاية الشهر باصدار صوت rochdi191 4 90 22-05-20, 11:34 PM
آخر رد: rochdi191

التنقل السريع :


يقوم بقرائة الموضوع: بالاضافة الى ( 1 ) ضيف كريم